Hoe bepaalt Google de positie van je website?

Iedereen die een website heeft, wil daarmee graag hoog in Google’s zoekresultaten komen. Maar hoe bepaalt Google de positie van jouw website nu eigenlijk en wat moet je juist wél en wat moet je juist níet doen?

Hoe bepaalt Google de positie van je website?


Hoe Google de positie van je website bepaalt
Om de positie van websites in de zoekresultaten te bepalen, maakt Google gebruik van een ‘algoritme’. Dit is een ingewikkelde berekening die door Google strikt geheim wordt gehouden. Het algoritme kijkt naar honderden punten, waaronder de techniek, de content en de snelheid van een website. Een heel belangrijk onderdeel is het linkprofiel. Dat is het geheel aan inkomende links (ook wel ‘backlinks’ genoemd) naar een website. Google ziet zo of je website belangrijk wordt gevonden en wordt gewaardeerd.


Waar Google niet van houdt
Naarmate het algoritme slimmer werd, werden ook de trucjes slimmer om een website hoger te laten ranken. Deze trucs zijn erop gericht om in korte tijd een hoge positie binnen Google te verkrijgen, zonder veel aandacht voor de content van de website.

Een paar voorbeelden van deze zogenoemde ‘Black Hat’ SEO-technieken zijn:

- ‘keyword stuffing’; het volstoppen van een pagina met zoekwoorden 
- het gebruik van automatisch aangemaakte inkomende links om het linkprofiel te beïnvloeden
- het gebruik van geoptimaliseerde websites die de bezoeker lokken, maar vervolgens re-directen (doorverwijzen) naar een pagina met content waar deze meestal niet naar op zoek was

Om deze vorm van SEO te ontmoedigen, heeft Google de afgelopen jaren twee belangrijke updates op het algoritme uitgevoerd: de Panda Update en de Penguin Update.


De Panda Update
In februari 2011 kwam Google met de ‘Panda update’. Hiermee wil Google websites met lage kwaliteit webcontent uit de zoekresultaten weren.
Met name de ‘Content Farms’ worden door deze update tegen gegaan. Dit zijn websites die alleen tot doel hebben een linkprofiel te optimaliseren. Ze staan vol met advertenties en hebben weinig kwalitatieve content. Omdat ze zijn volgestopt met keywords, zouden ze hoger ranken dan websites met goede en relevante teksten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

De Panda update werkt als een soort filter: lage kwaliteit websites worden eruit gevist en scoren minder hoog in de zoekresultaten.


De Penguin Update
Om spammende websites nog gerichter aan te kunnen pakken, kwam Google in april 2012 met een nieuwe update. De ‘penguin update’.

Deze moet vooral voorkomen dat er wordt ‘geknoeid’ met het linkprofiel van een website. Een website die bijvoorbeeld honderden backlinks per week genereert, kan daar nooit op ‘natuurlijke’ wijze aan zijn gekomen. Backlinks moeten ontstaan doordat andere websites uit interesse een link naar een andere website zetten. Die link moet bovendien relevant zijn.
 

Waar Google wél van houdt
Google vindt dat websites vooral waardevolle, relevante content moeten bieden en delen. Dat biedt namelijk de ideale win-win-win situatie:
 

  • Google-gebruikers komen op websites terecht die relevant zijn voor hun zoekopdracht
  • Websites krijgen bezoekers die daadwerkelijk tot hun doelgroep behoren
  • Google’s zoekmachine laat alleen betrouwbare resultaten zien


Vandaar: Content = King!
Wees waakzaam voor SEO bedrijven die je een snelle positie in de top 10 van Google garanderen. Het is vaak van korte duur en je riskeert dat Google je website ‘straft’ en een stuk minder hoog rankt. Of, in het ergste geval, je website zelfs niet eens meer laat zien in de zoekresultaten.

Ga voor goede, relevante en nette voor zoekmachines geoptimaliseerde content op je website en werk aan een natuurlijk linkprofiel. Hiermee bereikt je website uiteindelijk een hogere en duurzamere positie in Google’s zoekresultaten. Het gaat misschien iets minder snel, maar zodra je resultaat boekt is het des te waardevoller en gaat het langer mee.


Lees ook:
Content Marketing: je kennis als effectieve marketingtool

Door Margriet van Houdt