5 goede redenen om een zakelijk weblog te starten

Een weblog is allang niet meer alleen een soort online dagboek van mensen die aan hun computer vastgeroest zitten. Weblogs worden ook succesvol ingezet door ondernemingen, zowel grote als kleine.

5 goede redenen om een zakelijk weblog te starten


Wat is een weblog nu precies?
Een weblog (blog of web blog) is een soort website of een gedeelte op je website waar je regelmatig berichten plaatst die gerelateerd zijn aan een bepaald onderwerp. Die berichten hoeven niet heel zakelijk geschreven te worden; een persoonlijke noot of stijl is juist een van de kenmerken van een weblog. Weblogs worden in een chronologische volgorde getoond en staan meestal open voor reacties van lezers.

Een goed voorbeeld van een zakelijk weblog met een toch informeel en persoonlijk karakter is die van Autoweek. De berichten worden door verschillende personen geschreven met elk een andere stijl.


Waarom een zakelijk weblog starten
Blogs vormen een goede mogelijkheid om je expertise en kennis te delen (waarom je dat doet lees je in het artikel Content Management; het nieuwe online adverteren).

 Dit zijn de belangrijkste 5 redenen om een zakelijk blog te starten:

  1. Meer bezoekers op je website
    Regelmatige, interessante blogposts brengen je nieuwe bezoekers en geven je bestaande bezoekers een goede reden om regelmatig op je site terug te komen. Je hebt bovendien goede kans dat zij je posts delen met anderen. Je kunt zelf ook via social media mensen attenderen op je weblog of een blogpost.
     
  2. Interactie met je (potentiële) klanten
    Een weblog heeft meestal de mogelijkheid voor lezers om te reageren. Zo kom je te weten wat je doelgroep belangrijk vindt, welke onderwerpen favoriet zijn, welke vragen ze hebben, wat ze van je bedrijf en merk vinden, etc. En je kunt ze te woord staan. Een schat aan informatie die je weer goed kunt gebruiken.
     
  3. Hoger in Google’s zoekresultaten
    Een Weblog met regelmatige updates betekent verse en relevante content op je website. Daar houdt Google van. Je wordt beter gerankt en dus beter gevonden. Ook backlinks (andere websites die naar jouw website linken) boosten je positie. Je kunt je berichten bovendien verder optimaliseren voor zoekmachines door er belangrijke keywords in te verwerken.
     
  4. Je wordt gezien als autoriteit binnen je vakgebied
    Een weblog biedt je een uitgelezen kans om je kennis en expertise aan een groter publiek te laten zien.
     
  5. Je bedrijf krijgt een ‘menselijk gezicht’
    Een weblog is meestal ‘informeel’ geschreven met vaak een persoonlijke ‘touch’ van de schrijver. Je geeft lezers een indruk van je bedrijf en je kennis. Dit, en de mogelijkheid om voor lezers om op je posts te reageren en hier weer reacties van jou op te ontvangen, maakt je bedrijf toegankelijk en sympathiek. Je klanten voelen zich meer verbonden.


Is mijn onderneming interessant genoeg voor een zakelijk blog?
Vooral veel kleinere bedrijven denken dat ze niet voldoende interessante informatie hebben om over te schrijven. Dat alleen acties of uitverkopen een bericht waard zijn.

Dat is niet zo. Als je kennis en expertise hebt van je product, dienst of markt, kun je vaak genoeg interessante blogposts schrijven.
In een zakelijk Weblog vertel je weinig over jezelf. Je schrijft voornamelijk over de markt waarin je je bevindt en alles wat daar mee te maken heeft zoals de laatste ontwikkelingen en trends.

Ben je actief in de tandheelkunde, dan kun je denken aan nieuwe technieken en onderzoeken. Hoe je hier zelf mee omgaat en wat het betekent voor je patiënten. Maar je kunt ook bloggen over je eigen ervaringen met een voorlichtend karakter. Bijvoorbeeld een post over een bepaalde aandoening die je steeds vaker langs ziet komen. Hoe mensen dit kunnen herkennen en hoe ze het kunnen voorkomen.

Maar ook een hoveniersbedrijf kan een interessante blog opzetten. Komt de herfst eraan, dan is een blogpost over “10 tips hoe je je tuin winterklaar maakt” interessant. In de lente inspireer je mensen met een post over “5 slimme ideeën voor kleine tuinen en balkons”.

Doel is dus om je lezers te helpen:  ze iets te leren, hun vragen te beantwoorden.  Je toont je expertise waardoor ze jou als een autoriteit zien. Je lezers vertrouwen je en zijn sneller geneigd om voor jou te kiezen. Natuurlijk kun je best een keer een post wijden over een speciale actie of uitverkoop. Doe het alleen niet te vaak.


Je Weblog nog interessanter maken
Je maakt je blogposts nog interessanter als je varieert met verschillende vormen van content. Bijvoorbeeld afbeeldingen, een video of een infographic.

Verder kun je een ‘gastblogger’ uitnodigen om een post te schrijven op je weblog. Een andere invalshoek, stijl of opinie kan heel verfrissend werken. Je gastblogger zal zijn of haar post meestal ook op zijn/haar website plaatsen en delen via social media. Zo ontstaan meer backlinks naar je website, wat goed is voor je bezoekersaantallen en voor je ranking binnen Google. Natuurlijk kan je je zelf ook als gastblogger voor andere weblogs voorstellen.


Een weblog heeft tijd nodig
Weblogs zijn een goedkope en effectieve manier van content marketing. Het schrijven van een blogpost kost wél tijd en aandacht. Om voldoende aandacht te krijgen moet je regelmatig posten. Heb je een keer niets te vertellen, post dan niets. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Een contentkalender helpt je om vooraf onderwerpen vast te stellen en hiervoor tijd te reserveren.

Het kan even duren voordat je blog goed gelezen wordt, maar goede content wordt gewaardeerd en gedeeld.  Heb vertrouwen in je eigen expertise en heb geduld. Een zakelijk blog is je moeite uiteindelijk altijd waard.

Heb je wel goede ideeën maar geen tijd om posts te schrijven?
Work Your Website helpt je graag.

Lees ook:
Content Marketing: je kennis als effectieve marketingtool

Door Margriet van Houdt