Content Marketing: je kennis als effectieve marketingtool

Met je onderneming beschik je over een schat van informatie en kennis over je product, je dienst en je markt. Deel die kennis en informatie met je doelgroep. Het levert je een uiterst effectieve marketingtool op: Content Marketing.

Content Marketing: je kennis als effectieve marketingtool

Wat is Content Marketing precies?
Tegenwoordig laten mensen zich niet meer leiden door advertenties en verkoperspraatjes om tot een aankoop over te gaan. Mede door de komst van social media en de vele vergelijkingssites is het steeds makkelijker geworden om zelfstandig op zoek te gaan naar relevante artikelen, ervaringen, waarderingen en gebruikersverhalen.

Bij Content Marketing bied je je doelgroep relevante en bruikbare informatie aan die hen bij hun zoektocht ondersteunt en hen helpt een weloverwogen keuze te maken. Bijvoorbeeld via artikelen, blogs of advertorials.

Als je dit goed doet, is de kans groot dat je doelgroep kiest voor jouw product of diensten.
Verdiep je wel eerst goed in je doelgroep: wie zijn ze, wat zoeken ze, waar zoeken ze het en wanneer?


Content Marketing is effectiever dan online adverteren
Van de enorme hoeveelheid aan online reclame waaraan mensen dagelijks worden blootgesteld, blijft bij de meesten niets hangen. Veel mensen hebben op het internet “Banner Blindness” ontwikkeld; slechts 48% van alle online advertenties wordt daadwerkelijk gezien.

Met Content Marketing bied je relevante en deskundige informatie aan op een door je doelgroep gewenst moment. Dat is veel effectiever omdat:

* mensen jou als ervaren deskundige zien
* je merk meer vertrouwen wekt
* je merk en bedrijf de voorkeur krijgen boven je concurrenten
* het je naamsbekendheid boost
* het je Google positie verhoogt (want Google houdt van relevante content)
* mensen zich je bedrijf of merk beter herinneren

Een bijkomend voordeel is dat het afgezien van je tijd, weinig hoeft te kosten. Je bepaalt zelf waar en hoe breed je het inzet, en daarmee wat je er aan uitgeeft.
 

Is mijn informatie wel interessant genoeg?
Veel ondernemingen vinden het nogal een stap om hun informatie zomaar vrij te geven. Of ze twijfelen of ze wel informatie hebben die interessant genoeg is om te verspreiden.

Toch is dat bijna altijd het geval, ook voor kleinere ondernemers en organisaties. Heb je bijvoorbeeld een bruidsmodezaak? Denk aan een artikel over punten waar je op moet letten bij het uitkiezen van een bruidsjurk. Plaats het bijvoorbeeld op een website waar aanstaande koppels zich oriënteren op huwelijkslocaties. Blog over de laatste trends op huwelijksgebied.
Als opticien kan je denken aan informatie over de laatste medische doorbraken of een whitepaper over verschillende soorten lenzen en de voor- en nadelen.

Het voornaamste doel van Content Marketing is het voorlichten van je doelgroep om hen te helpen bij hun informatiebehoefte. Zorg er daarom voor dat je jezelf niet teveel aanprijst, maar juist informatie biedt waar ze iets aan hebben. Informatie die relevant, transparant, eerlijk, aantrekkelijk en geloofwaardig is.

Je doelgroep ziet je zo als een betrouwbare bron en een autoriteit binnen je vakgebied. Hun ervaring met jou en jouw content wordt vaak weer gedeeld met anderen.

Goed uitgevoerde Content Marketing is dus een echte Win-Win situatie.


Waar bied je je content aan
Je kunt Content Marketing zo breed in zetten als je wilt, ook offline. Een goede en onmisbare eerste stap om succesvol Content Marketing in te zetten, is een Weblog. Verder kun je denken aan:

  • Whitepapers (artikel met deels educatief en deels overtuigend effect)
  • Afbeeldingen en infographics
  • Gastblog voor gerelateerde en betrouwbare website
  • Video(blog) op YouTube*
  • Rubriek of column in een blad of op een gerespecteerde website
  • Lezingen of deelname als gastspreker op trainingen en evenementen
  • Trainingen

Heb je genoeg resources en budget, dan kun je ook denken aan het uitgeven van een magazine, een aparte website, advertorials (advertentie in de vorm van een artikel), het uit laten voeren van onderzoeken, het organiseren van evenementen of netwerkactiviteiten, etc.

* Een mooi voorbeeld is de HEMA. Op YouTube heeft het een eigen kanaal met ondermeer videos waarin het gebruik van producten wordt uitgelegd.
 

Geduld wordt beloond
De vruchten van je Contentmarketing activiteiten pluk je niet van de een op de andere dag. Dat heeft tijd nodig. Maar de leads die hieruit voortkomen zijn altijd waardevol.
Je haalt nieuwe klanten binnen en leert je klanten beter kennen. Je ontdekt wat hen het meest interesseert, waar ze behoefte aan hebben, waar ze zich bevinden (en waar jij ze dus kunt bereiken), etc. Zo zet je je content dus steeds beter in.

Goede content heeft online een lang leven. Het wordt gedeeld via social media en er wordt naartoe gelinkt via andere websites of andere media. Zodra je eenmaal de vruchten plukt van je Content Marketing activiteiten, pluk je ze vaak nog jarenlang.
 

Lees ook:
5 goede redenen om een zakelijk weblog te starten

Door Margriet van Houdt